уторак, 17. новембар 2020.

ОБОЛЕТИ ОД ПРИЧЕШЋА

 РАТНИ ДНЕВНИК ЈЕДНОГ ПЕШАДИНЦА

01. март/14.март зиме Господње 2020. године

Света преподобномученица Евдокија

Субота


Зоран Ђуровић

Оболети од причешћа

      "Да ли је могуће оболети преко примања причешћа које се у Православној цркви од 9. века обавља са кашичицом, а не одвојено (посебно се узимао у руку хлеб, а посебно вино, као и данас у Јаковљевој литургији) како је била стара пракса? Питање је актуализовано у нашим данима појавом пандемије корона вируса. У католичкој Италији су чак забранили мисе, а на то неки православни теолози гледају подсмешљиво и као јасним знаком недостатка вере. Једнако гледају и на неке православне првосвештенике којису предузели неке заштитне мере...

...   Да би дали теолошки одговор. морамо најпре да знамо шта је Причешће. а затим и историјске праксе и догађаје који нам указују на православно разумевање ове Свете Тајне...

      Причешће је есхатолошко тело Оваплоћеног Сина Божијег, Исуса Христа, који је имао једно индивидуално тело као и свако од нас. али које је специфично. јер у себи садржи све свете од постанка света. као и оне који ће се у историји тек родити. али су већ сада садржани у том есхатолошком. небеском Телу. То није ово наше психичко тело. које има актуелне кости. месо и крв. Оно је васкрсло и преображено тело. Да није такво. Исус не би могао причестити Апостоле на Велики Четвртак. јер би им дао само одушевљено тело. а не ово духовно. Наиме. ни Апостолима. ни нама се не даје по неколико грама меса и крви...

...  Поред тога што бисмо - ако би ови теолози били у праву - само потврдили старе паганске оптужбе за канибализам, рушили бисмо и пост. јер бисмо јели мрсно...

     Причешће је реално општење са Царством Божијим. које је Исус Христос. Зато је оно нераспадиво и улази у нашу димензију времена и простора. али њоме не може бити обухваћено. него нас смешта у себе. Реч је о томе сједињењу. а не о неком физичком процесу храњења. Ту слику употребљава апостол Павле када се позива на то да ће муж и жена бити двоје у телу једно. а то му изображава јединство које је између Христа и Цркве.

    Зато је причешће антитип како га назива свети Григорије Богослов. јер хлеб и вино су елементи који реално садрже Васкрслог. али и који задржавају своја физичка својства....

.... Причешће се и назива леком бесмртности. али у смислу који сам навео. али не да је лек као и сваки други. јер видимо да сви умиру. Мада ко верује у Исуса неће видети смрти никада. чак и ако умре. јер улази у нову. васкрслу димензију. али у коју улази већ овде. кроз причешће. које је то васкрсење...."

Нема коментара:

Постави коментар